بهینه سازی تجربه بازدید کننده ( UX ) و آنالایتیک ( Analytics ) :
بهینه بودن و استاندارد بودن مسائل فنی سایت جایگاه اساسی خود را در افزایش رتبه وبسایت کسب و کار شما دارد. اما حالا که آماده پذیرفتن بازدیدکنندگان مشتاق در سایت خود هستید، ایجاد یک فرایند مناسب تا آنها به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند اهمیت ویژه ای دارد. اگر نتوانید بازدید کننده ای را در وبسایت خود به خوبی به اهداف مورد نظرش هدایت کنید، هر چند قدرت فنی وبسایت شما زیاد باشد، ضربه به رتبه بندی وبسایت خواهد زد و با ریزش جایگاه در موتور های جستجو مواجه خواهید شد. بنابراین اهمیت ایجاد یک تجربه بازدید کننده ( User Experience ) مناسب، اگر مهمتر از اصول فنی سایت نباشد، کمتر به هیچ وجه نیست!
چگونه متوجه بشویم که بازدیدکنندگان سایت ما به درستی و راحتی به اهداف خود می رسند...؟
پاسخ به این سوال در یک کلمه خلاصه می شود و آن هم " آنالاتیک " است. آنالایتیک ( Analytics ) به معنای نظارت و گزارش گیری منظم و سیستمی از مجموعه از داده هاست. در دنیای وب و اینترنت، این کلمه تمرکز بر گزارش گیری و تحلیل دائمی از رفتار بازدید کنندگان در وبسایت ها می شود. با استفاده بهینه از آنالایتیک های گوناگون در اینترنت ( برخی رایگان اند و برخی تا صد ها دلار قیمت و ویژگی های متمایز و پر کاربرد دارند ) می توانید به سوالات اساسی پاسخ دهید که هر کدام از آنها شما را به سمت داشتن یک UX مناسب سوق دهند. برخی از این سوال ها عبارتند از :
  • بازدیدکنندگان از کدام سایت ها به شما هدایت می شوند؟
  • کدام تبلیغ اینترنتی شما افراد بیشتری را به وبسایت شما هدایت می کند؟
  • کدام صفحات شما پر بیننده تر هستند؟
  • کدام گزینه ها بیشتر کلید می شوند؟
  • بازدیدکننده ها بر روی کدام صفحات شما زمان بیشتری را صرف مطالعه می کنند؟
  • کدام اجزای صفحات شما دیده می شود؟
  • آیا صفحات فرود شما توجه بازدید کننده را جذب می کند؟
  • در صورت داشتن مخاطبان بین المللی، از چه کشور هایی بیشتر وبسایت شما مشاهده می شود؟
  • کدام وسیله ها اعم از موبایل، تبلت، لپتاپ و... برای دیدن وبسایت شما بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟
پاسخ دقیق به هر کدام از این پرسش ها، شما را به ایجاد یک تجربه بازدید کننده یا همان UX ایده آل نزدیک می کند و ثابت شده است که داشتن یک UX قوی، فروش قوی محصولات و خدمات شما را به دنبال خواهد داشت.
مشاوران آسان ادز چه نقشی می توانند در پیاده سازی یک UX بهینه را داشته باشند...؟
پیاده سازی یک تجربه بازدید کننده مناسب نیازمند شناخت دو فاکتور اساسی است:
  • الف ) استاندارد های شناخته شده بین المللی و بومی از موارد UX
  • ب ) شناسایی نیاز های اختصاصی بازدید کنندگان شما بر اساس نتایج بدست آمده از استفاده دقیق ابزار آنالتیک
هر دو مورد فوق نیاز به متخصصینی دارد که اولا شناختی کامل نسبت به استاندارد های بین المللی UX داشته باشد و بتواند علاوه بر شناخت این اصول، آنها را به درستی در وبسایت شما پیاده سازی کند. دوما این افراد متخصص با استفاده ترکیبی و مستمر از ابزار گوناگون آنالتیک و گزارش دهی و استقرار این ابزار در فضا های مفید سایت، با نتایج بدست آمده دائما در حال تطابق سازی صفحات فرود سایت با نیاز های بازدیدکنندگان شما باشند.
هر دو مورد فوق نیاز به متخصصینی دارد که اولا شناختی کامل نسبت به استانداردبطور خلاصه می توان گفت آسان ادز به تمامی پرسش های اشاره شده فوق که نقش موثری در هدایت مناسب بازدید کنندگان شما دارد، در قالب گزارش هایی کاربردی بطور مستمر به شما ارائه خواهد داد. برخی از این گزارش های ویژه آسان ادز عبارتند از :
  • جزئیات بازدید افراد
  • ارائه نقشه های حرارتی ( Heat Maps ) های سایت
  • گزارش وضعیت قیف های فرایندی ( Funnel Conversions ) های سایت
  • ارائه ویدیو های بازدیدکنندگان سایت به همراه تحلیل مسیر آنها
  • گزارشی از بررسی فرایند های رقبا
  • کنترل فرم های دریافت اطلاعات ( Form Tracking )
  • ارائه گزارش موفقیت صفحات فرود سایت ( Success Landings Report )
  • گزارش سفر بازدیدکنندگان در وبسایت ( Viewer Journeys )
طراحی وبسایت ها و صفحات فرود اصولی و مطابق استاندارد های بهینه UX :
در صورت نیاز کسب و کار ها می توانند از ابتدا و با هدایت مشاوران و طراحان متخصص وب، درخواست پیاده سازی و طراحی وبسایت یا صفحات فرود دلخواه خود را از آسان ادز کنند. آسان ادز با بررسی نیاز های کسب و کار شما و کمپین های تبلیغاتی فعال و بر اساس فرایند های اصولی به ایجاد وبسایت و صفحات مورد پسند شما می پردازد و در کنار متخصصین این مجموعه وبسایت شما از تمامی استاندارد های ضروری یک UX مناسب و بر اساس طراحی های گرافیکی به روز بین المللی، شما از همان قدم اول نسبت به ایجاد یک تجربه مناسب بازدید کننده ، اقدام نموده اید.